Integracja sensoryczna
Terapia Integracji Sensorycznej (SI) to zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór i przetwarzanie bodźców zmysłowych(sensorycznych).
Właściwa integracja sensoryczna jest podstawą prawidłowego rozwoju ruchowego, uczenia się i zachowania.
Objawy i trudności mogące stanowić wskazania do diagnozy i terapii Integracji Sensorycznej to:
- Podwyższony poziom pobudzenia i aktywności (nadruchliwość),
- Obniżony poziom aktywności (ociężałość, pasywność, brak tolerancji na ruch, niepewność podczas poruszania się),
- Trudności z koncentracją uwagi,
- Opóźniony rozwój ruchowy, niezgrabność ruchowa, obniżony poziom koordynacji wzrokowo – ruchowej, trudności z utrzymaniem równowagi, problemy z samoobsługą i samodzielnością,
- Zaburzenia praksji czyli planowania motorycznego,
- Zaburzenia percepcji słuchowej,
- Zaburzenia percepcji wzrokowej,
- Opóźniony rozwój mowy,
- Słaba organizacja zachowania (bałagan wokół swojej osoby, własnego miejsca pracy, słabe wyczucie odległości),
- Zaburzone relacje społeczne i problemy w kontaktach społecznych z innymi ludźmi,
- Trudności z nauką: czytaniem, pisaniem, matematyką (trudności z rozpoznawaniem liter, cyfr, mylenie i odwracanie liter, pismo lustrzane, przekręcanie sylab, wyrazów, czytanie wyrazów od końca, trudności z pamięciowym opanowaniem rachunków)
- Obniżona sprawność w zakresie grafomotoryki (nieprawidłowe napięcie mięśniowe, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, szybka męczliwość, podpieranie się podczas pisania, czytania),
- Niska samoocena,
- Problemy emocjonalne (nadpobudliwość emocjonalna, brak stabilności emocjonalnej, chwiejność, labilność emocji, reakcje lękowe, nieśmiałość).
Podczas terapii dziecko jest zachęcane i kierowane do wykonywania aktywności, które wyzwalają i prowokują odpowiednie, skuteczne reakcje na bodźce sensoryczne. Terapia Integracji Sensorycznej jest zazwyczaj dla dziecka przyjemnością. Otoczenie terapeutyczne jest wyposażone w różnorodny sprzęt taki jak: zjeżdżalnie, platformy do huśtania, liny do wspinania, koła do wskakiwania, trapezy do huśtania.
Forma zajęć:
- dzieci w wieku od 3 roku życia
- zajęcia indywidualne
- Czas trwania: cały rok szkolny
Zgłoszenia: tel. 0 723 002 004 od poniedziałku do piątku 9:00-16:00